Proč se nořit do ledové vody aneb zkušenosti věčně zmrzlé holky s otužováním dle Wima Hofa

11.11. 2018 |

Přestože pohybem se dokážu docela dobře zahřát, jinak jsem dost zmrzlá: lyžovat víc než pár hodin bez vyhřívání do lyžáků si nedovedu představit a bez teplých rukavic při teplotě nižší než 5 °C bych také moc dlouho existovat nemohla. Jako vodnář však miluju vodu a moc mě láká koupat se v rybníce uprostřed listopadu, brouzdat bosky sněhem nebo nebýt závislá na přímotopu v době, kdy v kanceláři nefunguje topení.

To vše jsou důvody, proč jsem se rozhodla vyzkoušet otužování podle Wima Hofa, jejímž základem je dechové cvičení, postupné vystavování se chladu a práce s myslí/uvědomování si sebe.

Přihlásila jsem se na 5-hodinový seminář, na kterém jsme pod vedením instruktorů nejprve prošli dechová cvičení a následně nás čekalo dvouminutové ponoření do vody s ledem. Přišlo mi to nemožné, protože zima mi byla už jen při pohledu na dětský bazének s vodou, do které padlo asi tak 30 kg ledu.

Jak moc nás naše představy děsí

A pak mi to došlo: Vždyť mě děsí jen mé představy, předpoklady a přesvědčení o tom, že voda, v které plave led, je děsně ledová. Zkusila jsem si říct, jaké by to bylo, kdyby v tom bazénku místo kostek ledu plaval polystyren. Bála bych se stejně? Vždyť zatím vůbec nevím, jaká ta voda je.

A tak jsem se vykašlala na to, že ve vodě vidím led a vkročila do bazénku. Voda byla teplejší, než jsem si představovala (asi málo ledu), a tak jsem se do ní i ponořila. Největší zimu (která přecházela do mírné bolesti) jsem paradoxně cítila v nártech u nohou, přestože jsem zvyklá chodit od jara do podzimu naboso.

Během ledové koupele se mi hlavou začaly honit obavy, jaké to bude, až z bazénku vylezu a jak to mé tělo zvládne. Po chvíli jsem tedy bazének opustila se slovy, že mi to stačí. Samozřejmě, na suchu to nebylo tak hrozné, jak jsem čekala. Proto jsem se poté, co ledovou koupel absolvoval zbytek účastníků semináře, rozhodla, že to zkusím znovu.

Zaměřila jsem se na to, co skutečně vnímám a cítím

Opět jsem se ponořila do vody. Tentokrát jsem se vykašlala na to, co bude, až z vody vylezu, a ponořila se do sebe. Soustředila jsem se na svůj dech a na chlad, který mě obklopoval. Pozorovala jsem, že pocit zimy je pořád stejný a nijak se nestupňuje. Nebylo to nijak příjemné ale současně to ani nebylo nic, co by se nedalo vydržet. Přestože jsem díky studené vodě opět cítila bolest v nártech, přestala jsem se chladu bránit a možná i proto jsem tentokrát vydržela v bazénku celé dvě minuty.

Byl to moc přínosný zážitek. Jen já, můj dech, chlad a nijak se nestupňující nepříjemný pocit v těle. Bylo to jen o mém rozhodnutí, jestli s ním ještě několik desítek vteřin vydržím nebo jestli se rozhodnu pro komfort a z vody vylezu. A tak jsem se rozhodla, že budu ještě chvíli zkoumat, co se v mém těle děje: jak tu zimu vnímám v hrudníku, v prstech u rukou, u nohou…. Jakou roli skutečně hraje chlad a jakou můj (pravděpodobně oprávněný) předpoklad, že voda s ledem je studená.

Po dvou minutách jsem z bazénku vylezla plná nadšení, že jsem objevila způsob, jak prohlubovat spojení se svým tělem. Vím, že mě čeká spousta praxe a sledování, jak mé tělo na studenou vodu reaguje, protože nebudu lhát: chvíli mi trvalo, než jsem se zahřála. Možná to bylo i tím, že jsem se po koupeli příliš rychle zaměřila na vnější vlivy a zapomněla zůstat ještě chvíli ve spojení se svým tělem, na což nás instruktor upozorňoval.

Díky ledové koupeli jsem si ověřila, že s pocity ve fyzickém těle je to podobné jako s našimi emocemi. Ať se jedná o jakýkoliv diskomfort – ať už v hladině fyzické (např. chlad a snesitelná bolest chladem způsobená) nebo emoční (psychická bolest, strach…), jakmile s ním přestaneme bojovat a přijmeme, že tu je, stane se mnohem snesitelnější. Důležité je soustředit se na sebe, vnímat to, jak nám skutečně je, co, jak a kde cítíme. Jakmile začneme své pocity pozorovat a vnímat, přestanou nás děsit a budeme se v nich moci uvolnit. Na chvíli se stanou součástí našeho života i nás samotných.

Proč se otužovat?

Díky dnešku vím, že otužování je z velké části o uvědomování si pocitů v těle a že v tom chci dále pokračovat, stejně tak jako stále pokračuji v poznávání sebe samotné (více v e-booku Jak porozumět sami sobě a tomu, co se v nás děje). Je to další způsob, jak prohlubovat poznání v tom, co můžu prožívat.

Kromě toho, otužování má spoustu dalších výhod, mezi které patří např.:

  • Rovnováha imunity
  • Prevence a léčba autoimunitních onemocnění
  • Vyšší adaptace na horké letní dny
  • Více vitality i energie pro naše tělo
  • Spojení s elementem vody
  • A další, které budu (doufám) postupně objevovat.

P.S. Fotku z bazénku nemám (nečekala jsem, že tam vlezu a proto jsem si ani nebrala foťák) a kromě toho si víc vážím vlastního prožitku.

Život mě přivedl k rodinným konstelacím, které mi pomohly rozuzlit příčiny mých zdravotních problémů a pochopit spoustu věcí, které se mi v životě děly. Zájem o další poznávání sebe samotné mě přivedl k práci s dechem, NLP a dalšímu studiu i poznání.
Skrze rodinné konstelace, semináře a individuální terapie provádím ostatní při objevování vlastního nitra a hledání způsobů, jak žít radostnější a spokojenější život.
Vše, co potřebujeme, totiž máme skryto v sobě.

Více o mně se dozvíte tady.

Mám zájem o upozornění na semináře

Vyplňte mail a nechce si pravidelně zasílat nabídku seminářů a akcí.

You have Successfully Subscribed!

Share This