Proč přicházíme o energii a jak ji nabrat zpět?

30.12. 2018 |

Taky si občas připadáte naprosto bez energie, do ničeho se vám nechce a nejraději byste nedělali vůbec nic? Sama to znám moc dobře.

Někdy mi chybí energie proto, že jsem jela delší dobu na plné obrátky a nevěnovala pozornost tomu, že jsem unavená. V takovém případě mi nezbývá nic jiného, než si dopřát půl dne nic nedělání a dohnat spánkový deficit. Mnohdy však máme energie méně, než bychom si přáli, přestože spíme nadprůměrný počet hodin denně a během dne neděláme nic výrazně vyčerpávajícího.

Proč a kdy tedy o energii přicházíme?

Důvodů, které mě napadají, je víc, a proto se jim v tomto článku budu věnovat jednotlivě. Konkrétně se zaměřím na tato témata:

  • Vše se děje v cyklech
  • Spokojenost a naplnění v každodenních chvílích
  • Zdravý pohyb a péče o tělo 
  • Naše myšlenky a prožívání emocí
  • Naše omezené zásoby energie
  • Odkládání věcí, do kterých se nám nechce, a které nám berou spoustu pozornosti
  • Pohyb v místech a společnosti, kde je nám dobře

A teď k jednotlivým tématům více do hloubky:

1. Vše se děje v cyklech

Doba, kdy jsme plní energie, se střídá z dobou, kdy se nám jí nedostává tolik, kolik bychom si přáli. Každý z nás má v sobě své vlastní cykly. Kromě toho žijeme na Zemi, která udává rytmus všemu živému i „neživému“. Obzvlášť v období před zimním slunovratem, kdy je v přírodě nejméně světla, vše spí a hibernuje. Tak jako je přirozené pro přírodu, je přirozené i pro nás, že potřebujeme více spát, vydávat méně energie, méně produkovat a tvořit.

Je to čas, v kterém se můžeme inspirovat spící přírodou, ponořit do sebe, zklidnit se, polevit ve svých aktivitách a být co nejvíce ve spojení sami se sebou. Tak nejlépe shromáždíme sílu, vnitřní obohacení a energii, kterou budeme moci později poslat tam, kam bude potřeba. Je tedy přirozené, že si v zimním období připadáme bez energie a více unavení.

Není třeba si nic vyčítat, protože se neděje nic jiného, než že jsme v souladu s cyklem Země. 

Ženy by také neměly zapomínat na to, že množství energie je ovlivněno hormony v těle, které se v průběhu každého měsíce mění. Je tedy normální, že v určitých fázích cyklu jsme více unavené a jindy zase překypujeme energií. K tomuto tématu doporučuji knihu Cyklická žena od Mirandy Gray (k pochopení hlavní myšlenky bude stačit přečíst několik úvodních stránek).

Ideální je si odpočinek dopřát a vypustit z programu vše, co je možné.

 2. Spokojenost a naplnění v každodenních chvílích

Množství naší energie je ve velké míře závislé na tom, jak moc jsme spokojení a kolik radosti během dne prožíváme. Pokud žijeme stále jen v povinnostech a nevěnujeme se ničemu, co nás naplňuje, nemáme kde energii brát.

Obzvlášť pokud nemáme práci, která by nás bavila a naplňovala, tak se sice donutíme ráno vstát, přežijeme pracovní dobu, ale domů se vracíme unavení a bez nálady do jakékoliv činnosti. Pokud navíc v takovém stavu přijdeme domů a místo toho, abychom si vyhradili nějaký čas sami pro sebe, pustíme se do dalších povinností, naše energie stále klesá a večer padáme do postele naprosto mrtví.

Samozřejmě, málokdo z nás si může dovolit dělat většinu dne jen to, co ho baví a naplňuje. Nevyhovující práci nezměníme ze dne na den stejně tak jako nemůžeme vyškrtnout ze svého TO DO listu všechny činnosti, které nás fakt hodně nebaví.

O to důležitější je, abychom se pokusili do svého denního programu zařadit aktivity, které nás opravdu baví – ideálně tak moc, že se od nich nedokážeme odtrhnout (a občas nepotřebujeme spát ani jíst). Přesně to jsou činnosti, které nám dodávají energii.

Každého z nás naplňuje něco jiného a není ani pravidlem, že by nás každý den naplňovala ta stejná věc. Někdy máme chuť vyrazit do přírody, jindy s kamarádkou na kafe, jindy netoužíme po ničem jiném než si pustit rychlou hudbu a pořádně se vyblbnout, šít, malovat, tvořit…

Kde však na to vzít čas, když máme během dne tolik povinností? Napadá mě, že spoustu věcí děláme jen ze zvyku, protože si myslíme, že to od nás ostatní očekávají, nebo protože toužíme po (často vlastní) dokonalosti. Když se zamyslíme nad tím, proč jsou jednotlivé činnosti, kterým se během dne věnujeme, důležité, možná zjistíme, že až tak důležité nejsou a že je můžeme nahradit něčím jiným.

Spoustu činností také můžeme dělat trochu jinak, podle sebe a tak, aby nám v nich bylo dobře.

Např. úklid si můžeme rozkouskovat na několik fází, které stihneme dokončit dřív, než v nich necháme všechnu energii. Nákup můžeme jednou za čas objednat a nechat si doručit až domů (např. iTesco.cz nebo Rohlik.cz). Místo 30 minutového nakupování a stání ve frontě v supermarketu potom bude stačit, když během pár minut nakoupíme v pekárně nebo malém obchůdku se zeleninou. Když jednou nevyžehlíme povlečení, tak se také svět nezboří.

Poměrně velké množství věcí, které dělat musíme, si můžeme zpříjemnit nebo je aspoň proložit krátkými okamžiky příjemných věcí: Nudné čekání na autobus nebo úklid si můžeme zpříjemnit posloucháním hudby, která nám vlije trochu energie do žil. Dlouhé hodiny před počítačem můžeme proložit krátkým protažením těla, tancem na jednu-dvě písničky nebo několika hlubokými nádechy a výdechy, které nás mohou probudit více než káva.

Činnosti, které nás nabíjí energií, mohou trvat klidně jen 5-10 minut. Mě samotné moc pomáhá, když věnuji každé ráno (téměř hned po probuzení) 5-10 minut sama sobě – občas mám chuť krátce si zacvičit jógu, jindy tančit a někdy se jen ponořím do sebe a zkoumám, co se ve mně děje. Deset minut se během dne ani nepozná. Tak proč si je ráno nedopřát? Je to moc přínosné, protože vím, že ráno nevstávám do povinností, ale do času pro sebe.

Během dne, když budeme cítit, že naše energie je pod bodem mrazu, můžeme se sami sebe zeptat: „Co teď úplně nejvíc potřebuji?“ Možná to bude potřeba na pár minut úplně vypnout a zhluboka dýchat, možná budeme cítit, že se potřebujeme protáhnout, možná se jen odreagovat hovorem s kamarádkou nebo si doplnit energii něčím dobrým na zub.

Kromě podobných 10-minutovek je důležité, abychom se dlouhodobě věnovali něčemu, co nám přináší radost. Může to být cokoliv:

  • tanec (já jsem byla dlouho zblázněná do flamenca)
  • oblíbený sport
  • pravidelné setkávání s přáteli
  • cizí jazyky
  • malování
  • hra na kytaru…

Nezáleží na věku, schopnostech a zkušenostech, ale na tom, zda nás to baví nebo ne. Jakkoliv je činnost zajímavá, pokud se do ní budeme nutit a budeme ji brát jako povinnost, energii nám bude spíše ubírat než dodávat.

3. Zdravý pohyb a péče o tělo 

Tělo a duše jsou propojené a zdravý pohyb prospívá oběma. Je však důležité, aby nás pohyb bavil a abychom ho dělali z radosti. Pohyb, který si opravdu užíváme, v nás totiž dokáže rozproudit energii, zatímco pohyb, který děláme z povinnosti, nás energie zbavuje. Můj nejoblíbenější pohyb, který můžu doma provádět kdykoliv, je tanec (vím, že už ho v tomto článku zmiňuji poněkolikáté, ale je vážně efektivní). Rozproudí ve mně energii a příjemně mě naladí do dalších činností.

Samozřejmě, energii můžeme podpořit očistou těla (ideálně na jaře a na podzim), zdravou a lehkou stravou. Sama zastávám názor, že čím jednodušší jídlo jíme, tím méně energie pro jeho trávení tělo potřebuje (a tím víc nám jí zbude). Je to jeden z důvodů, proč mám ráda zdravé a rychlé recepty.

 4. Naše myšlenky a prožívání emocí

Množství naší energie také velmi závisí na tom, jak se cítíme a jak prožíváme/neprožíváme své emoce. Když v sobě dusíme něco, co nás trápí, nechce se nám dělat vůbec nic a převládá v nás apatie. Čím víc jsme však schopni vnímat sami sebe, uvědomovat si, co se v nás děje (více v e-booku zdarma 8 tipů, jak porozumět sami sobě a tomu, co se v nás děje) a své pocity prožívat (ať už je nám to příjemné nebo nepříjemné), tím více energie budeme mít, protože ji v sobě nebudeme zadržovat.

Snaha nemyslet a nevěnovat pozornost něčemu, co nás trápí (ať už je to smutek, naštvání nebo jen něco, na co nechceme myslet), bere obrovské množství energie. Všechna naše pozornost je totiž soustředěná na potlačení toho, co nechceme vidět, a na jiné věci už nám nezbývá energie. Už jen to, že si danou věc nebo emoci přiznáme, nám pomůže. 

Jednou z emocí, která dokáže naši energii velmi rychle rozproudit, je vztek (za to mám svůj vztek někdy opravdu ráda). Musíme si však dovolit dát ho najevo a místo tichého supění se vydupat, zařvat si do polštáře nebo vzít polštář a vší silou s ním mrsknout o zem. Jsou to jednoduché (i když možná neobvyklé – nikdo nás nic takového neučil) věci, které nám rychle přinesou příval energie.

Samozřejmě, někdy je naše trápení tak velké, že si s ním sami poradit nedokážeme a nezbývá nám nic jiného, než vyhledat něčí pomoc, pokud v něm nechceme zůstávat navždy. Tou pomocí může být kamarádka, blízká osoba, ženský kruh, terapeut…

5. Naše omezené zásoby energie

Možná jsme to někde přehnali, všechnu energii rozdali a teď ji potřebujeme znovu doplnit.

Není neobvyklé, že občas jedeme několik dnů, týdnů i měsíců na plný plyn. Chodíme pozdě spát, ráno brzy vstáváme, celý den někde běháme, něco zařizujeme, pracujeme… Když je toho na nás dlouhodobě moc, tak nám prostě jednou dojde energie. Ne zřídka se to stává po splnění nějakého vytyčeného cíle, kdy podvědomě víme, že už můžeme polevit. Někdy také chceme všem pomoci, všechno zvládnout, zařídit, o všechno se postarat, všude rozdat kus energie…až při tom zapomeneme na sebe a najednou nám z ničeho nic energie dojde.

Nezbývá nám nic jiného než si přiznat, že prostě potřebujeme odpočinek. Pokud si nepohlídáme svoji vlastní energii, nebudeme ji mít ani z čeho dávat.

6. Odkládání věcí, do kterých se nám nechce, a které nám berou spoustu pozornosti

Znáte ten pocit, kdy víte, že musíte vyřídit telefon nebo poslat e-mail, do kterého se vám vůbec nechce? Odkládáte to, ale přitom na zmíněnou akci musíte pořád myslet a soustředit do ní část své energie?

7. Pohyb v místech a společnosti, kde je nám dobře

V některých místech se cítíme dobře, zatímco jinde jsme roztěkaní, nervózní a napjatí. Jednou z lokalit, která dokáže dodat energii snad každému z nás, je příroda – lesy, parky, louky…. Oproti tomu ulice měst v dopravní špičce, přecpaná MHD a obchody nám energii přímo vysávají.

Většina z nás sice nemá možnost vyrazit každý den po práci na procházku do lesa nebo do parku, ale vystoupit po cestě do práce z MHD o zastávku dřív a projít se na pár minut pěšky (ideálně hezkou ulicí nebo parkem) můžeme skoro všichni.

Stejné je to i s lidmi, v jejichž blízkosti se pohybujeme. Zatímco v některé společnosti jsme uvolnění a cítíme se dobře, v jiné přicházíme o energii. Nezbývá nám nic jiného, než si rozmyslet, kde nás společný čas opravdu naplňuje.

Podobně na nás působí i prostory, v kterých se pohybujeme. Uklizený a rostlinnými esencemi provoněný pokoj nás uklidní, zatímco pokoj, který je zařízený proti našemu vkusu, na nás moc přátelsky působit nebude. Ať už se jedná o kancelář, obývací pokoj nebo ložnici, čím víc si ho zařídíme tak, abychom se v něm cítili dobře, tím lépe nám v něm bude.

Říká se, že každá věc, kterou doma máme, nám bere kus energie –  proto, čím méně věcí máme, tím lépe. Minimalismus je mi sympatický, ale zatím jsem ho do svého života tak úplně neaplikovala, to přiznávám (i když věcí, které nepotřebuji, se snažím zbavovat).  

Umíme si odpočinek dopřát?

Přiznat si, že jsme bez energie, dopřát si klid a občas ho i obhájit před okolím není vždy jednoduché. Spousta z nás žije v přesvědčení, že odpočinek je něco zakázaného a zbytečného – především, když je kolem spousta práce (sama jsem to tak měla dlouhou dobu nastavené). Práce tu však bude vždy a nejspíš nám nikam neuteče. Čím dříve a intenzivněji si odpočinek dopřejeme, tím dříve energii opět nabereme zpět.

Závěrečný souhrn inspirace pro nabrání energie:

  • Hledat během dne čas pro sebe a vyplnit ho činnostmi, které nás opravdu baví a přináší nám radost
  • Dlouhodobě se věnovat tomu, co nás baví (jóga, sport, hra na hudební nástroje….) a co nám dává energii
  • Rozproudit energii tancem na písničku, na kterou máme zrovna náladu
  • Kvalitní čokoláda – na tu nedám dopustit
  • Na chvíli vypnout a několikrát se zhluboka nadechnout a vydechnout
  • Nepotlačovat a nedusit v sobě emoce a věci, kterým bychom se nejraději vyhnuli a na které nechceme myslet (bere to spoustu energie)
  • Starat se o své tělo, dopřávat mu pohyb a zdravou i lehkou stravu 
  • Dopřát si odpočinek když cítíme, že ho potřebujeme
  • Pohybovat se převážně v místech a společnosti, kde se cítíme dobře
  • Neodkládat věci, do kterých se nám sice nechce, a které nám berou spoustu pozornosti i energie

Poznávání sebe samotné mě naplňuje a dělá můj život krásnější v mnoha ohledech. Čím víc dokážu vnímat sama sebe, tím větší mám pocit, že skutečně žiju. Pravidelně pořádám semináře rodinných konstelací a večerní seberozvojové semináře. V malé míře nabízím i individuální setkání. Pro všechny, kteří mají rádi zdravé jídlo, ale neradi dlouho vaří, jsem napsala kuchařku Poznejte kouzlo rostlinné stravy.

Více o mně se dozvíte tady.

Share This